wikipedia: De congregatie van de Soeurs de la Miséricorde ("Zusters van Barmhartigheid") werd in 1819 gesticht te Luik, toen nog in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. De zusters hielden zich bezig met de huisvesting, verzorging en verpleging van verwaarloosde en "zedelijk vervallen" vrouwen en meisjes (boven de schoolplichtige leeftijd). In 1856 vestigden de zusters zich in Maastricht.
In hun vestiging aan de Capucijnenstraat werd het Maison de la Miséricorde ondergebracht voor de opvang van kansarme meisjes en vrouwen. Twee vleugels van het voormalige Capucijnenklooster werden omstreeks 1880 verbouwd tot wasserij. Begin twintigste eeuw breidden de zusters hun activiteiten op diverse Maastrichtse locaties verder uit met een tehuis voor jongvolwassen wezen en een opvangcentrum voor schoolplichtige meisjes.
Word Count: 115